vrijdag 20 oktober 2017

Trends in bierland

In het bierwereldje volgen de trends zich steeds sneller op. Nu iedereen massaal aan de IPA zit, hoor ik van de 'early adapters' alweer dat ze de stijl alweer een beetje zat worden. Je hebt altijd voorlopers en een grote kudde natuurlijk. De wildgroei aan brouwerijen en bieren zorgt voor een groot aanbod op allerlei plekken, van een goede bierkaart in een restaurant, in de speeltuin of bij mijn snackbar om de hoek, maar er zal door het grote aanbod ook een schifting komen. De goede brouwerijen die juiste manier vinden om hun product af te zetten, zullen het winnen van de hobbyisten die met moeite kwaliteit en volume kunnen bieden. In dit artikel heb ik een persoonlijk lijstje gemaakt van de trends die ik om mij heen zie.

1.  Marketing is key
Het aanbod in de schappen wordt steeds groter en opvallen is belangrijk. Plak een onderscheidend etiket met een goede naam op het bier, dan staat de bierkoper sneller met jouw bier bij de kassa. Goede voorbeelden hiervan zijn 't Uiltje, Walhalla, 't IJ, de Moersleutel of de Molen, om er maar een paar te noemen. Met namen als Dikke Lul Drie Bier, Motorolie, Willy Tonka, Hel en Verdoemenis zijn het stuk voor stuk grappige, opvallende namen die tot de verbeelding spreken.   Toevallig zijn dit ook vaak de brouwerijen die extreme bieren produceren zoals IPA, DIPA, Imperial Stouts, Sours, rookbier, barrel aged. Meestal naar voorbeeld van Amerikaanse brouwers, want tenslotte wil de gemiddelde biergeek geen pils, tripel, dubbel of alt meer proeven. 

2.  Buitenlands bier
Door apps als Untappd is er iedere dag, ieder uur behoefte aan de volgende hype. Bier uit vreemde landen, van de USA tot Estland naar Hongarije, welke meevaren op een hype, zijn altijd uitverkocht of in aanvraag. Bij diverse online winkels kun je de echt allerlaatste bieren vinden. Ook hier speelt het imago van de brouwerij, de presentatie en uitstraling een grote rol in het succes. De prijzen zijn, door de hype, bijna onwerkelijk, met prijzen van 20 euro voor een 30 cl flesje. Goede voorbeelden van gehypte buitenlandse brouwerijen zijn Pohjahla, Evil Twin, Jackie 'O, Perenial Brewing, Toppling Goliath, To Ol.

3.  Elke week een nieuw bier
Twintig jaar geleden brouwden brouwerijen een stuk of 4-5 bieren en deden dat jaar in jaar uit . Traditie, vakmanschap en constante kwaliteit waren de belangrijkste kernwoorden in de reclames. Tegenwoordig lijken de nieuwe lichting (micro)brouwers elke week wel een nieuw bier te bottelen. Daarbij is ditzelfde fenomeen in het buitenland ook aanwezig en hebben Pohjahla, Evil Twin, Mikkeller de weg naar de Nederlandse bierschappen gevonden. De hoeveelheid nieuwe bieren is niet meer bij te houden. Ook door bijvoorbeeld Untappd is de drang om elke keer een nieuw bier te proeven en 'in te checken' ook steeds groter. De gemiddelde Untappd-er, althans degenen die ik spreek, zijn iedere keer op zoek naar een volgend nieuw bier en willen een bier liever niet twee keer kopen. En zo is het cirkeltje weer rond, de brouwers brouwen nieuw bier en de biergeeks kopen het omdat het "nieuw" is.

4.  Bier in Blik
In het komende jaar zal de trend van het inblikken in Nederland officieel doorzetten.Het is minder breekbaar en transporteert ook nog eens makkelijker. Bieren met een aanzienlijke hoeveelheid hop zijn zeer vatbaar voor licht. Door de UV straling in zonlicht verandert de smaak en zijn bijvoorbeeld IPA's of New England IPA's goed geschikt om in blik te worden gestopt.

5.   Barrel aging 
Het op vaten lageren van bieren is al een tijdje een trend onder brouwerijen die hoofdzakelijk Amerikaanse bieren brouwen, zoals Imperial stouts, porters, barleywines, etc. Natuurlijk werden eikenvaten al heel lang door de lambiekbrouwers gebruikt, maar in deze bieren heeft het eiken een andere functie. Het eiken geeft een extra verdieping van
de smaak krijgt daarmee smaak en geur van  vanille, hout, rook, amandel, leer en bovenal de drank die in het vat heeft gezeten. Dit soort smaken combineren mooi met andere donkere smaken zoals koffie, chocolade, kruiden en suikers en de creatieve brouwers van bijvoorbeeld Struise, Vliegend Peerd, Dochter van de Korenaar, Uiltje, Kees, Jopen en de Molen experimenteren er op los. Zelfs de meer traditionele brouwers van bijvoorbeeld La Trappe, Honsebroecke, Duvel en de Silly hebben barrel aged bieren in het assortiment.  De barrel-aged trend is nog steeds booming en de verwachting is dat er nog veel brouwers gaan volgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten